Friday, January 30, 2009

Bangun tidur pon masalah...

Gi pasar malam..tengah jenjalan, selisih ngan Kak Aisyah..my ex-housemate masa kat UPSI sem 6 dulu. Kak Aisyah sekarang ngajar kat SMK Panglima Bukit Gantang...posting kat sekolah lama sebelum dia sambung blaja balik.

Dulu saya penah ngadu kat Kak Aisyah n Kak Ju (roomate Kak Aisyah masa tu). Ngadu bukan sebab pe..cuma rasa tak best bila kuliah sokmo pukul 8. Maknanya kena bangun awal2 setiap pagi...tak leh malas2 lepas subuh. Di kala roomate2 yang dua orang lagi dan housemate2 yang lain masih lagi berselimut, saya dah pon lengkap berpakaian kuliah...sarapan2...membelek2 nota...dan mengintai orang2 MDTM lalu belakang umah nak amek sampah (MDTM stand for Majlis Daerah Tanjong Malim). Nak tau pe kakak2 saya tu cakap....

"Camna nanti kalau dah ngajar? Nak kena bangun awal gak kan pegi sekolah..."

Zasss!!! Amek ko!! Memang la rasa unfair sebab jadual waktu saya hampir setiap hari kuliah kul 8. 2 sem berturut2 camtu...sem 6 n sem 7. Masa tu pikir tak best je...sebabnya saya ni night person. Suka berjaga malam wat keje...kene lak bangun pagi. Tak best2....Kalau dah keje tu lain...sebab environment saya masa tu dikelilingi pelajar2 yang rata2 suka kuliah kul 10 pagi. Kalau kuliah pukul 8...saya kena masuk kawasan UPSI dengan staf2 UPSI yang lain. Masa ni semua pengawal UPSI sangat berjaga2 memerhati kad matrik dan pelekat2 motor-kereta orang yang masuk pintu UPSI. Hoho....sangat la remeh....

Tapi sekarang...rutin saya memang macam tu. Ngajar di sesi pagi..jadi, saya perlu bangun awal...bersiap, solat, sarapan ala kadar...dan bertolak sebelum pukul 7 lagi untuk sampai selewat2nya pukul 7.15. Kalau keluar lewat maknanya saya akan rushing untuk sampai sekolah...bersesak2 dengan pelajar2 kat jalan raya...dan nasib tidak baik, perlu ikut piku lori. Ada hikmah juga rupanya jadual waktu dulu...

Dan disebabkan cuti Tahun Baru Cina selama seminggu ini hampir habes, saya perlu atur semula waktu tidur saya supaya saya boleh bangun awal dan tidak tidur lewat...

1 comments:

MR.KUMAR said...

dengan secara terang-terangan aku berpuas hatilah dengan kerja aku yang kadang kala perlu bangun terlalu awal, tetapi ada kalanya masuk tengahari pun tak pa... :) suka2 kerja aku...hehehe