Wednesday, October 8, 2008

Eda dah kawen yeay!!


Eda...or nama penuh Zuraida bt Mohd Radhi, kawan masa kecik2 kat Jalan Seroja, Taman Kerian dulu dah kawen...pasangan dia orang Langkawi. Rupanya dah besor dah kami ni ye...lupa diri, selalu je ingat yang aku ni belasan tahun lagi...Sangat lupa diri!

Teringat cerita lama masa gi kenduri dia 5 Oktober lepas... Dulu2 kami tiga sekawan..Eda, Tijah n aku...Eda tua 2 tahun, Tijah tua 1 tahun....kira aku la yang paling kecik dalam geng tu. Petang Isnin-Rabu gi sekolah Fadhu Ain sama2 dalam pukul 2.15, kira geng terawal la...geng bentang tikar kat kelas agama dulu2, pastu gi kedai beli jajan banyak2...biorpun gi kelas sama2 tapi aku ni agak bengap sikit...tulisan jawi aku agak buruk n sebelum balik selalunya Eda ngan Tijah tolong aku masa jawab soalan arwah Ustaz Mad...kalau tak jawab or jawab salah, lambat la sikit balik. Sapa yang na balik lambatkan....? Selalunya kitorang wat jahat kat Liyana...ada sorang minah ni yang suka nyendeng2 kat geng kitorang bila nak balik awal...Pe yang kitorang wat??? Hahaha... kitorang jawab soalan arwah Ustaz Mad slow2 je tak bagi si Liyana ni dengar, tak pon kitorang bagi jawapan yang salah kat dia... Kira pandai2 la dia nak idup kalau nak balik...Jjahat betul...

Hari Khamis lak selalunya la kitorang balik jalan kaki...nyorok dari Ane bas tu sebab nak rasa adventure balik jalan kaki lalu kelapa sawit, lalu Taman Seri Tenggara...masuk Pusat Bandar...sambil2 jalan balik ke umah tu kongsi duit n singgah KFC, beli air ke, cookies ke...buat bekal. Pikir-pikir balik... pe la yang bodohnye g balik jalan kaki sedangkan tiap2 bulan bayar duit bas... Jauh lak tu, buat penat je....

Bukan tu je...diorang ni gak la geng aku gi teraweh masa duduk Taman Kerian. Untungnya teraweh masa budak2 dulu sebab boleh dapat duit tau...bukan banyak pon...RM5 je kalau tak salah...sebagai penaik semangat gi teraweh setiap malam orang kata. Tapi awal Ramadhan kena register dulu la... Ramai gak budak2 taman masa tu yang register. Ujung teraweh ada la majlis bagi duit raya tu...kira oke la tu kan... Dalam beg masa tu macam2 ada... sebut apa nak.. Air tebu? Keropok? Gula2? Coklat? Bukak beg..pilih je... Macam kedai runcit lak rasa masa tu. Pastu lak ada buku catatan...tulis nama n berapa rakaat yang ponteng...

Sebelum gi teraweh tu kan...kitorang main mercun dulu. Memang best! Sebut je pe nama mercun... semua aku dah main (tapi tu dulu la...sekarang ni dah jadi penakut sikit sebab banyak kes mercun2 ni...). Bukan je main mercun, kitorang gi minta kayu yang wat gulung kain ela kat orang Kemboja ujung jalan uamh kitorang, bakar ujung dia...jadi macam obor... cam cerita zaman dulu2 bila klua malam bawa obor tu. Macam best je...

Tapi sekarang semua dah lain...dah tak best. Main bunga api pon tak seronok dah...

0 comments: